2 KiB
2 KiB
Lineární zobrazení
U = R^4
- před zobrazenímV = R^3
- po zobrazení\mathbb{L} : U \to V
Ověření linearity zobrazení
- zkontrolovat, že platí
\mathbb{L}(V + V) = \mathbb{L}(V) + \mathbb{L}(V)
\mathbb{L}(k \cdot V) = k \cdot \mathbb{L}(V)
Jádro
- všechny LK vektorů před zobrazením, které se po zobrazení rovnají 0
- zjištění přes zjištění LK
Ker \space \mathbb{L} = \{ \mathbb{L}(V) = 0 \}
- zápis:
Ker \space \mathbb{L} = \langle \vec{u}; \vec{v} \rangle
Zapíšu zobrazení do matice, po provedení GJEM zjistím, které prvky se zobrazí na nulový vektor (tedy si vyjádřím např. a, b, c
).
Obraz
- všechny LK vektorů po zobrazení
- zápis:
Im \space \mathbb{L} = \langle \vec{u}; \vec{v} \rangle
Vypočítám jej opět zapsáním zobrazení do matice a provedením GJEM. Obrazem je poté LN množina vektorů (podobné jako u báze).
Prosté zobrazení
Každý prvek z prostoru U
se zobrazí přesně na jeden prvek z prostoru V
.
\dim(Ker \space \mathbb{L}) = \{\vec{o}_{U}\}
Izomorfní zobrazení
Lineární zobrazení je izomorfizmem, pokud je prosté a zároveň \dim(Im \space \mathbb{L}) = \dim(V)
.
Matice lineárního zobrazení
Nejsnadnější způsob, jak počítačově popsat lineární zobrazení.
Postup:
- Určete matici zobrazení
\mathbb{L}
v bázíchB_{1}
aB_{2}
.
- Vektory první báze zobrazím pomocí lineárního zobrazení.
- Zobrazené vektory napíšu do sloupců matice
A_{2}
. - Do matice
A_{1}
napíšu do sloupců vektory ze druhé báze. - Matice spojím do matice
A = [A_{1} \mid A_{2}]
, kterou vyřeším pomocí GJEM. - Na levé straně díky GJEM dostanu jednotkovou matici a na pravé straně vznikne matice lineárního zobrazení.
Matice přechodu
Matice identického lineárního zobrazení vzhledem k bázím B_{1}
a B_{2}
.
Postup je stejný jako u matice lineárního zobrazení, jen prvky první báze nezobrazuji a rovnou je zapíšu do matice.