2.2 KiB
2.2 KiB
Generické programování
- generické = obecné, společné
- snaha podchytit společné vlastnosti různých algoritmů/datových struktur
- antonymum - specifické
- cíle:
- umožnit záměnu různých generických implementací splňující nějaká generická kritéria
- umožnit sdílení generického kódu
Rozhraní (interface)
- popisuje, co nějaká třída umí: hlavičky metod
- neříká nic o tom, jak jsou metody implementovány
- různé třídy mohou implementovat stejné rozhraní
- jedna třída může implementovat více rozhraní
- klientský kód pracuje s rozhraním, jako by to byla třída
- volá metody definované v rozhraní
- název rozhraní se může objevit všude tam, kde se očekává název třídy
- název rozhraní obsahuje velké písmenko I na začátku
Abstraktní třída
- chová se podobně jako rozhraní
- říká co musí být implementováno (hlavičky metod)
- může obsahovat i implementaci některých metod
- nelze vytvořit instanci
- třída není úplná
- ostatní třídy pak mohou od abstraktní třídy "dědit"
- musí poskytnout implementaci chybějících metod (jako u rozhraní)
- atributy abstraktní třídy se stanou součástí odděděné třídy
- metody implementované v abstraktní třídě se stanou součástí odděděné třídy
Dědičnost
- dědit lze i od třídy, která není abstraktní
- je možné dodat další funkcionalitu
- je možné upravit existující funkcionalitu (tzv. přepsání metody)
- pokud předka neuvedeme, je předkem třída
Object
Object
je tudíž (pra)předkem každé třídy- dědí se některé metody (uvidíme časem jaké a proč)
- dědit lze vždy jen od jednoho předka
- referenci na potomka je možné kdykoli přetypovat na referenci na předka
- přetypovává se reference, nikoli instance samotná
- obráceně ne (runtime error), předek nemusí implementovat vše, co potomek
- každou referenci je možné přetypovat na
Object
Polymorfismus
- instanci potomka lze použít všude kde se očekává předek
- parametr metody
- pole předků
- ...