2023-02-19 23:07:03 +01:00
|
|
|
# Generické programování
|
|
|
|
- **generické** = obecné, společné
|
|
|
|
- snaha podchytit společné vlastnosti různých algoritmů/datových struktur
|
|
|
|
- antonymum - specifické
|
|
|
|
- cíle:
|
|
|
|
- **umožnit záměnu** různých generických implementací splňující nějaká generická kritéria
|
|
|
|
- **umožnit sdílení** generického kódu
|
|
|
|
|
|
|
|
## Rozhraní (interface)
|
|
|
|
- popisuje, co nějaká třída umí: hlavičky metod
|
|
|
|
- neříká nic o tom, jak jsou metody implementovány
|
|
|
|
- různé třídy mohou implementovat stejné rozhraní
|
|
|
|
- jedna třída může implementovat více rozhraní
|
|
|
|
- **klientský kód** pracuje s rozhraním, jako by to byla třída
|
|
|
|
- volá metody definované v rozhraní
|
|
|
|
- název rozhraní se může objevit všude tam, kde se očekává název třídy
|
|
|
|
- název rozhraní => **velké písmenko I** na začátku
|
|
|
|
|
|
|
|
## Abstraktní třída
|
|
|
|
- chová se podobně jako rozhraní
|
|
|
|
- říká co musí být implementováno (hlavičky metod)
|
|
|
|
- **může obsahovat** i **implementaci některých metod**
|
|
|
|
- nelze vytvořit instanci
|
|
|
|
- => třída není úplná
|
|
|
|
- ostatní třídy pak mohou od abstraktní třídy "**dědit**"
|
|
|
|
- **musí poskytnout implementaci chybějících metod** (jako u rozhraní)
|
|
|
|
- atributy abstraktní třídy se stanou součástí odděděné třídy
|
|
|
|
- **metody implementované v abstraktní třídě se stanou součástí odděděné třídy**
|
|
|
|
|
|
|
|
## Dědičnost
|
|
|
|
- dědit lze i od třídy, která není abstraktní
|
|
|
|
- je možné dodat další funkcionalitu
|
|
|
|
- je možné upravit existující funkcionalitu (tzv. **přepsání** metody)
|
|
|
|
- pokud předka neuvedeme, je předkem třída ```object```
|
|
|
|
- ```object```je tudíž (pra)předkem **každé** třídy
|
|
|
|
- dědí se některé metody (uvidíme časem jaké a proč)
|
|
|
|
- dědit lze vždy jen od **jednoho** předka
|
|
|
|
- referenci na potomka je možné kdykoli přetypovat na referenci na předka
|
|
|
|
- přetypovává se **reference**, nikoli instance samotná
|
|
|
|
- obráceně ne (runtime error) => předek nemusí implementovat vše co potomek
|
2023-02-21 15:37:06 +01:00
|
|
|
- každou referenci je možné přetypovat na referenci na ```Object```
|
|
|
|
|
|
|
|
## Polymorfismus
|
|
|
|
- instanci potomka lze použít všude kde se očekává předek
|
|
|
|
- parametr metody
|
|
|
|
- pole předků
|
|
|
|
- ...
|
|
|
|
|
|
|
|
# Rekurzivní programy
|
|
|
|
- programy, které volají sami sebe
|
|
|
|
- rekurze, musí někdy skončit!
|
|
|
|
|
|
|
|
## Přímá rekurze
|
|
|
|
- metoda volá přímo sebe sama
|
|
|
|
- je vidět na první pohled
|
|
|
|
|
|
|
|
## Nepřímá rekurze
|
|
|
|
- ```a``` volá ```b```, ```b``` volá ```a```
|
|
|
|
|
|
|
|
## Problémy rekurze
|
|
|
|
- problémy s hloubkou zásobníku
|
|
|
|
- spíše programátorská chyba => přetečení zásobníku
|
|
|
|
- pro mnoho praktických problémů je rekurze dostatečná
|
|
|
|
- Java umožňuje nastavit velikost zásobníku
|
|
|
|
- často lze zapsat do nerekurzní formy
|
|
|
|
- nerekurzivní => často rychlejší
|
|
|
|
- zrychlení se projeví, pokud je samotný vykonávaný kód triviální
|
|
|
|
- někdy je přepsání poměrně složité
|