41 lines
2.1 KiB
Markdown
41 lines
2.1 KiB
Markdown
|
# Generické programování
|
||
|
- **generické** = obecné, společné
|
||
|
- snaha podchytit společné vlastnosti různých algoritmů/datových struktur
|
||
|
- antonymum - specifické
|
||
|
- cíle:
|
||
|
- **umožnit záměnu** různých generických implementací splňující nějaká generická kritéria
|
||
|
- **umožnit sdílení** generického kódu
|
||
|
|
||
|
## Rozhraní (interface)
|
||
|
- popisuje, co nějaká třída umí: hlavičky metod
|
||
|
- neříká nic o tom, jak jsou metody implementovány
|
||
|
- různé třídy mohou implementovat stejné rozhraní
|
||
|
- jedna třída může implementovat více rozhraní
|
||
|
- **klientský kód** pracuje s rozhraním, jako by to byla třída
|
||
|
- volá metody definované v rozhraní
|
||
|
- název rozhraní se může objevit všude tam, kde se očekává název třídy
|
||
|
- název rozhraní => **velké písmenko I** na začátku
|
||
|
|
||
|
## Abstraktní třída
|
||
|
- chová se podobně jako rozhraní
|
||
|
- říká co musí být implementováno (hlavičky metod)
|
||
|
- **může obsahovat** i **implementaci některých metod**
|
||
|
- nelze vytvořit instanci
|
||
|
- => třída není úplná
|
||
|
- ostatní třídy pak mohou od abstraktní třídy "**dědit**"
|
||
|
- **musí poskytnout implementaci chybějících metod** (jako u rozhraní)
|
||
|
- atributy abstraktní třídy se stanou součástí odděděné třídy
|
||
|
- **metody implementované v abstraktní třídě se stanou součástí odděděné třídy**
|
||
|
|
||
|
## Dědičnost
|
||
|
- dědit lze i od třídy, která není abstraktní
|
||
|
- je možné dodat další funkcionalitu
|
||
|
- je možné upravit existující funkcionalitu (tzv. **přepsání** metody)
|
||
|
- pokud předka neuvedeme, je předkem třída ```object```
|
||
|
- ```object```je tudíž (pra)předkem **každé** třídy
|
||
|
- dědí se některé metody (uvidíme časem jaké a proč)
|
||
|
- dědit lze vždy jen od **jednoho** předka
|
||
|
- referenci na potomka je možné kdykoli přetypovat na referenci na předka
|
||
|
- přetypovává se **reference**, nikoli instance samotná
|
||
|
- obráceně ne (runtime error) => předek nemusí implementovat vše co potomek
|
||
|
- každou referenci je možné přetypovat na referenci na ```Object```
|