Poznámky ze 6. prezentace z UPG
This commit is contained in:
parent
8e774fefd0
commit
79f4393874
1 changed files with 146 additions and 0 deletions
146
KIV UPG/06. Základní vizualizace informace.md
Normal file
146
KIV UPG/06. Základní vizualizace informace.md
Normal file
|
@ -0,0 +1,146 @@
|
|||
# Základní vizualizace informace
|
||||
|
||||
- cílem je transformovat data do informace užitečné lidem
|
||||
- informace získaná z porozuměn dat
|
||||
- vědecké vizualizace zobrazují něco, co má fyzikální podstatu, geometický tvar, ...
|
||||
- výhradně číselné údaje
|
||||
- vizualizace informace zobrazuje něco, co nemá přímou fyzikální podstatu, vztahy, ...
|
||||
- často nečíselné hodnoty
|
||||
|
||||
**Vizualizace informace**
|
||||
- u malého množství údajů nemá smysl
|
||||
- užitečná pro průzkumnickou analýzu dat
|
||||
- smysl především pro vícerozměrná data
|
||||
- nemáme předem dané otázky, chceme vědět, na co se můžeme ptát
|
||||
- informace často poskytnutá statistikou
|
||||
- informace může být vizualizována různě
|
||||
- tabulka, graf, histogram, radar, mapa, stromová mapa, vývojový diagram, ...
|
||||
|
||||
**Vizuální manipulace**
|
||||
- nevhodně vizuálně reprezentované informace mohou vést k dezinformaci (může to být záměr)
|
||||
- je potřeba sledovat měřítko (případně jej zobrazit celé) a kontext
|
||||
- vizuální hodnota musí odpovídat datům
|
||||
|
||||
## Obecné principy vizualizace
|
||||
|
||||
- co se vizualizuje
|
||||
- kdo a kdy vizualizaci vytvořil
|
||||
- jak vizualizaci číst
|
||||
- zdroj dat
|
||||
- zanesené nepřesnosti
|
||||
- související skutečnosti uváděny u sebe
|
||||
- podrobné údaje uváděny méně výrazně
|
||||
|
||||
**Seznam položek**
|
||||
- nejsnazší reprezentace informace
|
||||
- vyžaduje vhodný slovník, typografii, ...
|
||||
|
||||
**Tabulka**
|
||||
- transformace dat do matice
|
||||
- vhodné, pokud chceme porovnávat jednotlivé hodnoty
|
||||
- vstupní data mohou být neúplná
|
||||
- vstupní data mohou obsahovat duplicity
|
||||
- hodnoty před zobrazením v tabulce mohou vyžadovat úpravu
|
||||
- pro hodnoty může být vhodné doplnit hodnotu jejich funkce
|
||||
|
||||
**Graf**
|
||||
- vhodné, pokud
|
||||
- je informace určena grafem
|
||||
- chceme odhalit vztahy mezi hodnotami
|
||||
- součásti
|
||||
- oblast grafu - měříko, velikost, ...
|
||||
- obsah - čáry, body, značky, ...
|
||||
- popisky - název, osy, popis os, ...
|
||||
- typy grafů
|
||||
- koláčový
|
||||
- vyjadřuje proporcionální zastoupení
|
||||
- masivně rozšířený
|
||||
- problémy
|
||||
- obtížné srovnat dva grafy
|
||||
- obtížné porovnávat různé výseky grafu
|
||||
- sloupcový
|
||||
- nejvhodnější pro srovnání diskrétních hodnot
|
||||
- podporuje seskupování
|
||||
- doporučení
|
||||
- název a popisky os
|
||||
- vyhnout se natočeným popiskům a 3D grafům
|
||||
- spojnicový
|
||||
- data reprezentující hodnoty jednotlivých měření spojena úsečkami
|
||||
- spojité vyjádření
|
||||
- vhodné pro trendy
|
||||
- nesmí obsahovat velké množství dat
|
||||
- plošný
|
||||
- obdoba spojnicového grafu s výplní pod spojnicí
|
||||
- dvě varianty:
|
||||
- jednoduchý
|
||||
- skládaný (stacked)
|
||||
- častější, horní horizont dává celkový součet
|
||||
- Y často 0-100%
|
||||
- bodový
|
||||
- vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými
|
||||
- vztah reprezentován bodem ve 2D
|
||||
- vizuální skupiny jsou informací, která by bez vizualizace zůstala skryta
|
||||
- body mohou být obraveny či různě veliké (i mohou mít různé tvary)
|
||||
- tukey box
|
||||
- měření typicky nutné opakovat a naměřené hodnoty zprůměrovat
|
||||
- tukey box umí zobrazit současně: min, max, 25%, 50% a 75% kvantil
|
||||
- histogram
|
||||
- vhodné pro vyjádření počtu lidí, objektů, pixelů, ... majících stejný atribut (např. počet bodů z testu, váhu, barvu, ...)
|
||||
- reprezentuje diskrétní rozdělení dat
|
||||
- vizuálně podobný sloupcovému grafu
|
||||
- potřeba dbát na mezery mezi daty a odečet hodnot
|
||||
- radar
|
||||
- kruhový graf s hodnotami na paprscích
|
||||
- hodnoty spojeny úsečkami
|
||||
- hůře čitelné než sloupcový graf
|
||||
- význam pro vyjádření plánu v různých oblastech a míry dosažení plánu
|
||||
- význam pro fyzikální směrové charakteristiky
|
||||
- Sankeyův diagram
|
||||
- vhodné pro zobrazení toků energií, materiálů mezi jednotlivými procesy
|
||||
- šířka šipky proporcionální velikosti toku
|
||||
- znázorňuje místa, kde se rozděluje
|
||||
- popisek nezbytný, často doplneno vhodnou grafikou
|
||||
- mapa
|
||||
- pro informace spjaté s geografickou polohou
|
||||
- oblastem přiřazen barevný kód nebo sloupcový graf
|
||||
- informace musí být snadno čitelná
|
||||
- důležitější informace výraznější
|
||||
- nepodstatné informace málo výrazné nebo dokonce vypustit
|
||||
- místo oblastí můžou být znázorněny např. silnice, cesty, ...
|
||||
|
||||
## Tvarová psychologie
|
||||
|
||||
- elementy ve vizualizaci mohou být vnímány jako celek
|
||||
- několik základních principů
|
||||
- vzdálenost - bližší objekty vnímány jako celek
|
||||
- podobnost - objekty vnímány po skupinách
|
||||
- spojitost - automaticky hledáme pokračování čáry
|
||||
- uzavření - vnímáme automaticky objekty jako uzavřené, i když nejsou
|
||||
- důsledky
|
||||
- prvky oddělené úzkou mezerou patří k sobě
|
||||
- prvky oddělenou velkou mezerou ne
|
||||
- příliš velká mezera snižuje čitelnost
|
||||
- výrazné prostorové oddělení prvku oslabuje vnímání souvislostí
|
||||
- různá výplň odliší prvky stejné důležitosti
|
||||
- prvky s podobným barevným tónem jsou vnímány jako věci podobné
|
||||
- různá výplň nevede k hierarchii důležitosti
|
||||
- potřeba využít
|
||||
- velikost prvku - větší = důlěžitější
|
||||
- tloušťka čáry - tlustější = důlěžitější
|
||||
- světlost čáry - světlejší prvky méně výrazné než prvky odlišné světlosti
|
||||
|
||||
## Interaktivní vizualizace
|
||||
|
||||
- populárně, často nevhodně použitá
|
||||
- může pomoci s odhalením souvislosti
|
||||
- možnost vybrat zobrazenou dimenzi, řazení dat, přepínání vizualizací
|
||||
- může být nezbytná
|
||||
- vizualizace rozsáhlých dat
|
||||
- může znesnadnit pochopení celku
|
||||
- obtížnější porovnání, související informace nejsou vidět najednou
|
||||
- někdy je vhodnější zobrazit více vizualizací vedle sebe
|
||||
- využití animace jako série vizualizací možné
|
||||
- obvykle nižší čitelnost
|
||||
- možnosti porovnání ještě více sníženy
|
||||
- může upoutat pozornost
|
||||
- animace může být použita pro ilustraci trendu
|
Loading…
Reference in a new issue