# Lineární zobrazení - $U = R^4$ - před zobrazením - $V = R^3$ - po zobrazení - $\mathbb{L} : U \to V$ ### Ověření linearity zobrazení - zkontrolovat, že platí - $\mathbb{L}(V + V) = \mathbb{L}(V) + \mathbb{L}(V)$ - $\mathbb{L}(k \cdot V) = k \cdot \mathbb{L}(V)$ ### Jádro - všechny LK vektorů před zobrazením, které se po zobrazení rovnají 0 - zjištění přes zjištění LK - $Ker \space \mathbb{L} = \{ \mathbb{L}(V) = 0 \}$ - zápis: $Ker \space \mathbb{L} = \langle \vec{u}; \vec{v} \rangle$ Zapíšu zobrazení do matice, po provedení GJEM zjistím, které prvky se zobrazí na nulový vektor (tedy si vyjádřím např. $a, b, c$). ### Obraz - všechny LK vektorů po zobrazení - zápis: $Im \space \mathbb{L} = \langle \vec{u}; \vec{v} \rangle$ Vypočítám jej opět zapsáním zobrazení do matice a provedením GJEM. Obrazem je poté LN množina vektorů (podobné jako u báze). ### Prosté zobrazení Každý prvek z prostoru $U$ se zobrazí přesně na jeden prvek z prostoru $V$. - $\dim(Ker \space \mathbb{L}) = \{\vec{o}_{U}\}$ ### Izomorfní zobrazení Lineární zobrazení je **izomorfizmem**, pokud je **prosté** a zároveň $\dim(Im \space \mathbb{L}) = \dim(V)$. ### Matice lineárního zobrazení Nejsnadnější způsob, jak počítačově popsat lineární zobrazení. **Postup**: - Určete matici zobrazení $\mathbb{L}$ v bázích $B_{1}$ a $B_{2}$. 1. Vektory první báze **zobrazím pomocí lineárního zobrazení**. 2. Zobrazené vektory napíšu do sloupců matice $A_{2}$. 3. Do matice $A_{1}$ napíšu do sloupců vektory ze druhé báze. 4. Matice **spojím** do matice $A = [A_{1} \mid A_{2}]$, kterou vyřeším pomocí GJEM. 5. Na **levé straně** díky GJEM dostanu **jednotkovou matici** a na **pravé straně** vznikne **matice lineárního zobrazení**. ### Matice přechodu Matice identického lineárního zobrazení vzhledem k bázím $B_{1}$ a $B_{2}$. Postup je stejný jako u matice lineárního zobrazení, jen prvky první báze nezobrazuji a rovnou je zapíšu do matice.