# Lineární zobrazení - $U = R^4$ - před zobrazením - $V = R^3$ - po zobrazení - $\mathbb{L} : U \to V$ Nazývá se také **homomorfizmus**. $\dim(Ker \space \mathbb L) + \dim(Im \space \mathbb L) = \dim(U)$ ### Ověření linearity zobrazení - zkontrolovat, že platí - $\mathbb{L}(V + V) = \mathbb{L}(V) + \mathbb{L}(V)$ - $\mathbb{L}(k \cdot V) = k \cdot \mathbb{L}(V)$ ### Jádro - všechny LK vektorů před zobrazením, které se po zobrazení rovnají 0 - zjištění přes zjištění LK - $Ker \space \mathbb{L} = \{ \forall \vec x \in U; \mathbb L (\vec x) = 0 \}$ - zápis: $Ker \space \mathbb{L} = \langle \vec{u}; \vec{v} \rangle$ Zapíšu zobrazení do matice, po provedení GJEM zjistím, které prvky se zobrazí na nulový vektor (tedy si vyjádřím např. $a, b, c$). ### Obraz - všechny LK vektorů po zobrazení - $Im \space \mathbb{L} = \{ \vec y \in V; \exists \vec x U, \mathbb{L}(\vec x) = \vec y \}$ - zápis: $Im \space \mathbb{L} = \langle \vec{u}; \vec{v} \rangle$ Vypočítám jej opět zapsáním zobrazení do matice a provedením GJEM. Obrazem je poté LN množina vektorů (podobné jako u báze). ### Identické zobrazení Zobrazení definované vztahem $F(x) = (x)$. ### Prosté zobrazení Každý prvek z prostoru $U$ se zobrazí přesně na jeden prvek z prostoru $V$. - $\dim(Ker \space \mathbb{L}) = \{\vec{o}_{U}\}$ ### Izomorfní zobrazení Lineární zobrazení je **izomorfizmem**, pokud je **prosté** a dimenze jeho obrazu je stejná jako dimenze prostoru V. - platí $\dim(Ker \space \mathbb{L}) = \{\vec{o}_{U}\}$ a $\dim(Im \space \mathbb{L}) = \dim(V)$ - $\dim(U) = \dim(V)$ ## Matice lineárního zobrazení Nejsnadnější způsob, jak počítačově popsat lineární zobrazení. Znázorňuje vztah souřadnicemi prvku vzhledem k jedné bázi a souřadnicemi zobrazení prvku vzhledem k druhé bázi. - **Dimenze obrazu** lineárního zobrazení $\mathbb{L}$ je **stejná jako hodnost matice** lineárního zobrazení. - Pokud je matice lineárního zobrazení **regulání**, lineární zobrazení je **izomorfizmus**. **Postup**: - Určete matici zobrazení $\mathbb{L}$ v bázích $B_{1}$ a $B_{2}$. 1. Vektory první báze **zobrazím pomocí lineárního zobrazení**. 2. Zobrazené vektory napíšu do sloupců matice $A_{2}$. 3. Do matice $A_{1}$ napíšu do sloupců vektory ze druhé báze. 4. Matice **spojím** do matice $A = [A_{1} \mid A_{2}]$, kterou vyřeším pomocí GJEM. 5. Na **levé straně** díky GJEM dostanu **jednotkovou matici** a na **pravé straně** vznikne **matice lineárního zobrazení**. ### Matice přechodu Matice identického lineárního zobrazení vzhledem k bázím $B_{1}$ a $B_{2}$. Postup je stejný jako u matice lineárního zobrazení, jen prvky první báze nezobrazuji a rovnou je zapíšu do matice. ### Složené zobrazení Nechť $\mathbb{L}_{1} : U \to V, \mathbb{L}_{2} : V \to W$ a báze v $U, V, W$ jsou $C, D, E$. A je matice $\mathbb L_1$ vzhledem k bázím $C, D$ a $B$ je matice $\mathbb L_{2}$ vhledem k bázím $D, E$. Složené zobrazení $\mathbb L = \mathbb L_{2} \circ \mathbb L_{1} : U \to W$ je lineární a jeho matice vzhledem k bázím $C, E$ je rovna matici $B \cdot A$. Důsledky: - Pro uvedené matice lin. zobr. platí: $hod(B \cdot A) \leq \min\{hod(A), hod(B)\}$. - Pokud je lineární zobrazení izomorfizmus s maticí $A$ vzhledem k bázím $C, D$, potom inverzní zobrazení má vzhledem k bázím $D, C$ matici $A^{-1}$.